بیماری های زنان

• بیماری های زنان
  • بیماری های زنان

در گذاشته به دلیل باورهای غلطی که وجود داشت آگاهی درستی در مورد بیماری های زنان وجود نداشت. به همین دلیل اکثر بانوان از مراجعه به پزشک خودداری می کردند و دچار مشکلات جدی تر می شدند. اما امروزه خانم ها برای درمان بیماری های زنان خود به راحتی به دکتر زنان مراجعه کنند.
همانطور که میدانید بیشتر خانم ها با توجه به تغییرات هورمونی مثل بارداری و زایمان در طول زندگی بیشتر به بیماری های زنان مبتلا می گردند. به همین دلیل است که توصیه می کنیم چکاپ های دوره ای پزشکی را فراموش نکنید.

بر کسی پوشیده نیست که همه افراد در طول زندگی خود در معرض ابتلا به انواعی از بیماری ها قرار دارند. در خانم ها نیز در صورت ابتلا به بیماری های زنان در اولین فرصت باید اقدام به درمان صورت گیرد. همانطور که گفتیم خانم ها در طول دوره ی زندگی خود به دلیل تحولاتی که در بدنشان اتفاق می‌افتد، با بیماری های زنان و گاهی آسیب‌هایی روبه‌رو می‌شوند. برخی از بیماری های زنان در صورتی که تشخیص داده نشوند و یا درمان نشوند، بسیار خطرناک هستند و باید برای درمان بیماری های زنان به متخصص زنان مراجعه کرد.

در ادامه به چند مورد از مهم ترین بیماری زنان اشاره می کنیم؛

1. عفونت واژن
عفونت واژن یکی از شایع ترین دلایل مراجعه بانوان به دکتر زنان است. عفونت واژن می تواند باعث ترشح غیر عادی ،خارش و سوزش شود. عفونت واژن خود انواع مختلفی دارد. در زیر به سه مورد از شایع ترین عفونت های واژن اشاره کردیم:

• عفونت های باکتریال
• عفونت قارچی
• عفونت های انگلی

_عفونت های باکتریال

عفونت باکتریال واژن، به حالتی گفته می‌شود که در طی آن توازن طبیعی باکتری‌های واژن به هم ریخته می شود و به جای آن تعدادی از باکتر‌ی‌های مشخص رشد بیش از اندازه پیدا می‌کنند.
این عارضه شایع ترین عفونت واژن در خانم‌های سنین باروری است. تعدد شرکای جنسی و انجام دوش واژینال امکان ابتلا به عفونت باکتریال را افزایش می دهد.
از علائم واژینوز باکتریال می توان به عوامل زیر اشاره کرد؛
•ترشحات، غیرطبیعی و بویایی واژن. ( لویی شبیه بوی ماهی مخصوصاً پس از نزدیکی جنسی )

• امکان سوزش به هنگام ادرار یا خارش در اطراف قسمت خارجی
البته ناگفته نماند که تقریبا نیمی از خانم ها با علائم بالینی واژینوز باکتریال هیچ علائمی را گزارش نمی کنند. معمولا متخصص زنان و زایمان ممکن است هنگام معاینه فیزیکی این علائم را مشاهده کند و با انجام آزمایش های واژن این بیماری را تشخیص دهند.

• عفونت قارچی
حدوداً سه چهارم خانم ها در طول زندگی خود مخصوصأ 20_30 سالگی حداقل یک بار دچار عفونت واژینال می شوند.
عفونت قارچی واژن ( برفک واژن ) ، نوعی عفونت قارچی بسیار شایع است و همراه با علائم زیر است :
•سوزش ادرار
•مقاربت دردناک
•خارش و سوزش واژن
ترشحات واژینال رقیق و بدون بو یا غلیظ و پنیر مانند.
دقت داشته باشسد که برفک واژن در موارد حادتر با علائم شدیدتری همراه خواهد بود ، علایمی مانند؛ تورم واژن و نواحی اطراف آن ، ترک خوردن پوست اطراف دهانه واژن و حتی در برخی موارد نادر زخم شدن نواحی اطراف واژن همراه خواهد بود. که در این صورت حتما باید به پزشک متخصص زنان مراجعه نموده و تحت درمان قرار گیرید.

• عفونت های انگلی

عفونت انگلی چیست؟
عفونت انگلی، از شایع ترین عفونت های قابل درمان در مجاری تناسلی زنان است. عامل اصلی عفونت انگلی، انگل هایی به نام تریکوموناس واژینالیس هستند. این انگل ها در واژن بوجود نمی آیند بلکه از طریق روابط جنسی یا تماس با لوازم آلوده به واژن منتقل می شوند.
علائمی این نوع عفونت به شرح زیر است؛
• ترشحات سبز یا خاکستری رنگ و بد بود
• خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
• داشتن درد در رابطه جنسی
• قرمز شدن بخش خارجی واژن

2.فیبروم رحم
رشد بیش از اندازهٔ بافت رحم در زنان در سن بچه داری را فیبروم رحم می گویند. فیبروم رحم یا تومورخوش خیم عضلهٔ صاف رحم، شایع‌ترین تومور لگنی در زنان است که تقریباً در پنجاه درصد زنان و معمولاً در سنین باروری بین ۲۵ تا ۴۰ سالگی دیده می‌شود.
عوامل زیادی باعث به وجود آمدن این حالت می شوند. عواملی مانند عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی و یا ترکیبی از هر دو این ها.
این بیماری در بسیاری از خانم ها علائم خاصی ندارد. اما نشانه های این بیماری ممکن است به شکل زیر باشد.

•قاعدگی‌های سنگین و دردناک یا خون‌ریزی بین دوره‌های ماهانه
•احساس پری در پایین شکم
•ادرار زیاد
•درد به هنگام نزدیکی جنسی
•درد در پایین کمر
•مشکلاتی در تولید مثل، مانند نازایی، سقط جنین یا •زایمان پیش رس
برخی از خانم های مبتلا به این بیماری ممکن است نتوانند به‌طور طبیعی باردار شوند.
درمان نازایی به دو شکل دارویی و جراحی انجام پذیر است.
3. چسبندگی رحم

چسبندگی رحم به عنوان نوعی از عفونت ها در زنان است که دارای انواع مختلفی می باشد. از جمله این نوع چسبندگی ها عبارت است از: چسبندگی داخل رحم و چسبندگی داخل لگن می باشد.
امکان دارد خانم های مبتلا به این بیماری، متوجه آن نشوند، چون هیچ علامت خاصی ندارد. اما چنانچه شاهد علائم زیر بودید سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. علائم به شرح زیر هستند:

•درد لگن
•قاعدگی دردناک
•اختلال در چرخه قاعدگی
•کاهش خونریزی رحم

نکته ی مهم ؛ چسبندگی داخل رحم عارضۀ ای جدی است، و ممکن است باعث عوارضی مثل؛ نازایی
سقط مکرر جنین ، قاعدگی دردناک و احتمال ابتلا به آندومتریوز شود. پس بهتر است هر چه سریعتر نسبت به درمان و پیشگیری آن اقدام کنید.

4.مشکلات دوران یائسگی
یائسگی یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی است و به معنی متوقف شدن دوره های قاعدگی و پایان دوران باروری و تولید مثل است. و به‌دلیل نوسانات شدید هورمونی، علائم متوسط تا شدیدی را تجربه می‌کند. اما همه‌ی خانم‌ها باید بدانند یائسگی، یک بیماری محسوب نمی‌شود.در اغلب بانوان یائسگی در محدوده سنی ۴۵ تا ۵۰ اتفاق می‌افتد.
موارد زیر از علائم جسمی یائسگی هستند؛ •گرگرفتگی
• تعریق شبانه
• تغییر خلق و خو
•افزایش وزن
•آهسته شدن متابولیسم خنکی
•خشکی واژن
•نازک شدن مو و خشکی پوست

عوارض یائسگی چیست؟

پوکی استخوان و بیماری های قلبی و عروقی ، اختلالات ادراری تناسلی ،اثربروی پوست ومو خطرات و عوارض مربوط به یائسگی هستند. البته تغذیه مناسب، ورزش کردن و چکاپ‌های منظم مسائلی ای است که باید به آن ها توجه کنید.

درمان بیماری های زنان

درمان هر یک از بیماری های زنان که اشاره شد با توجه به شرایط بیمار و شدت بیماری متفاوت خواهد بود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، بهتر است به متخصص زنان و زایمان مجرب و با تجربه در حوزه درمانی مراجعه کرد.
نکته ی که باید توجه داشته باشید این است که شروع برخی از بیماری ها بدون علامت است، به همین دلیل بهتر است چکاپ های دوره ای و مراجعه به متخصص زنان و زایمان را بطور متناوب انجام دهید.