تنگ کردن واژن

• جراحی ترمیمی زنان
تنگ کردن واژن

با گذشت زمان و افزایش سن اتفاقی که برای اکثر خانم ها می افتد، شل شدن و افتادگی واژن است.
این روزها با توجه به میزان پیشرفتی که در علوم پزشکی به وجود آمده است، روش های مختلفی برای تنگ کردن دائمی واژن وجود دارد که برخی به صورت طبیعی و برخی دیگر با استفاده از تکنیک های جراحی قابل استفاده هستند.تنگ کردن واژن یکی از چندین راهی است که با هدف جوانسازی واژن انجام می شود. البته این روش از ابتدا بیشتر جنبه درمانی داشت و به مروز از لحاظ زیبایی نیز مورد توجه قرار گرفت. در ادامه به بررسی عمل تنگ کردن واژن، انواع روش های موجود برای تنگ کردن واژن و مراقبت ها، عوارض و مزایای هر کدام از این روش ها خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

عمل تنگ کردن واژن چیست؟

تنگ کردن واژن یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی است. زیبایی و جوانی ناحیه تناسلی یکی از مهمترین دغدغه های اکثریت زنان بوده و برای آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. در حقیقت این عارضه به دلایل مختلفی همچون؛ بارداری و زایمان به خصوص زایمان های طبیعی، افزایش سن، تعدد مقاربت و ژنتیک ایجاد می شود. عمل تنگ کردن واژن برای خانم هایی که دچار افتادگی و یا شلی واژن باشند مناسب است. حال بسته به نوع و شدت مشکل آن ها یکی از بهترین روش های تنگ کردن واژن انتخاب می شود.

انواع روش های تنگ کردن واژن

• واژینوپلاستی
•پرینورافی
• تنگ کردن واژن با نخ
• تنگ کردن واژن با لیز

واژینوپلاستی

واژینوپلاستی نوعی عمل جراحی زیبایی است.
در این عمل جراحی زیبایی واژن، اندازه سوراخ و مجرای واژن به دلایل زیبایی یا پزشکی تغییر می کند.
این عمل جراحی معمولا تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد. عضله های واژن دستکاری می شوند و با بخیه سفت می شوند تا واژن به شکل و اندازه طبیعی برگردد.
همانطور که گفتیم در این عمل واژن طی عمل جراحی تغییر اندازه یا عملکرد داده می شود. یکی از دلایل شایع نیاز به جراحی تنگ کردن واژن، زایمان طبیعی است.
شل شدگی و گشادی واژن، که پس از زایمان طبیعی اتفاق می افتد، می تواند باعث شود که عضلات دیواره واژن کنترل خود را از دست بدهند و قطر داخلی واژن افزایش یابد، و باعث ایجاد مشکل شود. همچنین این موضوع گاها می تواند منجر به بی‌اختیاری ادرار در بانوان شود. به همین دلیل خانم ها برای رفع این مشکل به جراح و متخصص زیبایی زنان مراجعه می کنند.

نحوه ی انجام واژینوپلاستی

در اولین گام یک سری آزمایش از فرد گرفته می شود. در عمل واژینوپلاستی که اغلب به ۱ الی ۲ ساعت زمان نیاز دارد، در طی این عمل پزشک عضلات واژن را بهم نزدیک می‌کند و یا پوست‌های شل و اضافی واژن را برمی‌دارد و یا اینکه به صورت همزمان از هر دو روش استفاده می‌کند. پس از این کار بافت واژن جمع می شود و واژن تنگ‌تر می‌شود.
برش انجام شده در قسمت‌های اضافی واژن با استفاده از چاقوی جراحی یا لیزر انجام می‌شود.
بطور معمول برش ها به شکلی انجام می شود که زخم‌ها و برش‌ها در معرض دید نباشد. چند ساعت پس از جراحی نیز چنانچه مشکلی نباشد بیمار مرخص می شود.

مزایای واژینوپلاستی

✓افزایش اعتماد به نفس
✓ بهبود روابط جنسی
✓ زمان انجام این جراحی بسیار کوتاه است. بطوری که بیشتر از 2 ساعت طول نمی کشد.
✓جزء جراحی‌های کم خطر و بدون ریسک به حساب می‌آید
✓این روش جراحی زیبایی واژن هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌ها دارد

مقاله برای مطالعه بیشتر:

جراحی زیبایی واژن

عوارض واژینوپلاستی

قطعا هر عمل جراحی زیبایی دارای مزایا و عوارض خاص خود خواهد بود. از این رو نمی توانیم بگوییم واژینوپلاستی از دیگر جراحی ها متفاوت بوده و عوارضی از خود برجای نمی گذارد. چنانچه لابیاپلاستی توسط پزشک متخصص با مهارت کافی انجام نشود. مهمترین عوارضی که ممکن است واژینوپلاستی بجای بگذارد، عبارت است از:
•درد مستمر
•عفونت بسیار کم
•تغییرات دائمی در احساسات
•زخم
•خونریزی بسیار کم

علاوه بر موارد گفته شده، باید به عوارض بعد از بیهوشی های موضعی و عمومی نیز اشاره نماییم. زیرا ممکن است برخی از خانم ها پس از جراحی تنگ کردن واژن به این عوارض دچار شوند.
البته توجه داشته باشید که هیچ ریسک خاصی برای انجام جراحی تنگ کردن واژن وجود ندارد. اصولا در اولین جلسه پیش از عمل واژینوپلاستی، پزشک متخصص تمامی این عوارض را برای بیمار بیان می کند. از سوی دیگر راه کارهایی برای ایشان ارائه می نماید که با در نظر گرفتن آنها می توان شدت عوارض را محدود کرد.

مراقب های پیش از انجام جراحی واژینوپلاستی

✓توجه داشته باشید که ؛ از یک ماه قبل از عمل باید از مصرف دخانیات اجتناب شود،
✓ دو هفته پیش از عمل مصرف داروهای هورمونی باید متوقف شود
✓در صورت ابتلا به عفونت، ابتدا باید عفونت خود را درمان کنند و در صورت مصرف داروی خاصی باید حتما با پزشک در این باره صحبت کنند.

مراقب های پس لازم پس از انجام واژینوپلاستی

پس از جراحی واژینوپلاستی شما 1 تا 3 روز بعد می توانید به زندگی عادی خود برگردید. نکات لازم زیر در مورد مراقبت های بعد از عمل تنگی واژن حتما رعایت کنید:
✓آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن تجویز شده را مطابق دستور پزشک به شکل مرتب مصرف کنید.

✓ برای شستشو و تمیز نگه داشتن واژن بهتر است از صابون استفاده نکنید. بعد از شستشو از سشوار باری خشک کردن واژن استفاده کنید تا از بروز عفونت در محل بخیه ها پیشگیری شود.

✓ جهت کاهش درد و تورم از کیسه یخ پیچیده شده در حوله استفاده کنید.

✓ تا 2-3 روز بعد از جراحی از استحمام خودداری کنید.
✓ تا پیش از بهبودی کامل و اجازه پزشک از استخر یا وان حمام استفاده نکنید.
✓ از استفاده خوراکی که باعث یبوست می شوند خودداری کنید.
✓ تا 2 ماه نباید ورزشها یا فعالیت های سنگین انجام دهید.
✓ تا 2 ماه بعد از جراحی، از رابطه جنسی خوداری کنید.
✓ سعی کنید محل جراحی شده را گرم و خشک نگه دارید.
✓ تا دو هفته بعد از واژینوپلاستی نباید الکل یا سیگار مصرف کنید. زیرا روند ترمیم و بهبود زخم ها را کند می کند.
✓ بعد از جراحی واژینوپلاستی تا زمان بهبودی بهتر است لباسهای تنگ و چسبان نپوشید.

پرینورافی

این جراحی هم یکی از روش های تنگ کردن واژن می باشد. این عمل برای خانم هایی مناسب است که دچار پارگی پرینه شده اند. پرینه حد فاصل واژن تا مقعد است که به دلیل زایمان رخ می دهد. دلایلی که می تواند باعث پارگی پرینه شود عبارتند از: درشت بودن کودک، استفاده از ابزار زایمان مانند فورسپس و اضافه وزن زیاد در بارداری.
در طی این روش جراح زیبایی زنان، دیواره های پشتی واژن را به هم نزدیک کرده و متصل می کند که موجب تنگ شدن واژن می شود.
برای بازسازی دهانه رحم و ترمیم ناحیه پرینه از روش جراحی زیبایی پرینورافی استفاده می شود.

عوارض پرینورافی

✓ تا مدتی رابطه جنسی دردناک خواهد بود.
✓دوره نقاهت دو ماهه
✓ خونریزی بیش از حد
✓ امکان بروز علائم عفونت
✓ امکان ترشحات غیر طبیعی واژن همراه با بوی بد
✓ التهاب و تورم بافت های آسیب دیده
✓ احتمال درد در ناحیه درمان
✓ احتمال خارش زیاد

تنگ کردن واژن با نخ

تنگ کردن واژن با نخ، یکی از تکنیک های جدید در جوانسازی واژن است. این جراحی عملی بدون درد و خونریزی است. در این روش، با استفاده از نخ های خاردار که در قسمت هایی از واژن کار گذاشته می شود موجب اصلاح مشکلات ظاهری و شلی واژینال می شود. این نخ ها پس از جذب موجب کشش و تنگی واژن می گردند. این جراحی زیبایی واژن به صورت سرپایی و تنها با بی حس کردن موضعی، در 30 دقیقه قابل انجام است.
نحوه ی تنگ کردن واژن با نخ

نحوه ی انجام این عمل زیبایی با نخ به این صورت هست که با استفاده از نخ دو طرف دهانه ی واژن رو به بالا جمع می شوند. این کار باعث تنگ شدن واژن می شود. بعد از این که دهانه ی واژن از دو طرف رو به بالا جمع می شوند، جراح زنان با استفاده از بخیه هایی ظریف و ریز دهانه ی واژن را به همان صورتی که با نخ ها رو به بالا کشیده شده است، جمع می کند. در نهایت این امر موجب می شود واژن تنگ و جوان شود. نخ های مورد استفاده در این عمل، نخ هایی از جنس کاپرولاکتون هستند. این نخ ها که به نخ های لیفتینگ معروف هستند.

تنگ کردن با لیزر

لیزر واژن یک روش زیبایی کم تهاجمی است که در مدت زمان بسیار کوتاه در مطب قابل انجام است. در واقع لیزر واژینال درد ندارد و تنها ممکن است فرد در زمان لیزر ارتعاشاتی را احساس نمایید که این امر ناشی از فعل و انفعلاتی است که در طول لیزر حس می شود و این امر منجر به درد نخواهد شد.
این روش نیز باعث تنگ شدن واژن و موارد زیر خواهد شد؛
✓رفع خشکی و سوزش واژن